Reportáž z koncertu Within Temptation k albu Hydra - Praha - 11.3.2014 | Rockem.cz

Reportáž z koncertu Within Temptation k albu Hydra - Praha - 11.3.2014

mastersofrock.cz

Po vydání úspěšného alba Hydra, kterým se Within Temptation už více odklonili od svého symfonického gothic metalu, se čekalo právě na den, kdy se tato holandská ikona vydá na turné. Jedinou letošní zastávkou pro ČR byla pražská Incheba Arena na holešovickém Výstavišti. Po páté mizím ze školy rychlostí blesku, natěšená na koncert, rovnou na tramvaj. To jsem však ještě netušila, že se mi to tenhle večer malinko zkomplikuje.

Přijíždím kolem půl šesté večerní a marně hledám cestu k Incheba Areně. Od kolemjdoucích se dozvídám, že musím projít přes Matějskou pouť. Pod přísnými pohledy sekuriťáků u vstupu na Matějskou projdu mezi řvoucími kolotoči a stánky. Před halou už stojí fronta, tak si to rovnou namířím k budce, kde si mě mají odškrtnout ze seznamu. Paní v okénku mi oznamuje, že musím chvíli počkat. Tak čekám. Po půl hodině už se nás na akreditace začne shlukovat poněkud více, jenže paní stále opakuje, že musíme ještě čekat. Když už se to dává do pohybu, a já hlásím své jméno, paní mi oznamuje, že nejsem na seznamu. Cože??? Asi nějaká chyba v Matrixu. Nebo spíš v Pragokoncertu. Další chvíli čekám, jestli paní něco zjistí. Přiznávám, že se mě docela zmocňuje nejistota, ale jsem trpělivý člověk, a tak čekám. Po pár telefonátech mých i jejích mi konečně dává na ruku pásku a dodává, že chyba bude asi na jejich straně. Asi po hodině odcházím do haly a doufám, že ten koncert bude za tohle malé nedorozumění stát. A teď už konečně k samotné reportáži.

Free Fall jako předskokan

Už po šesté se dveře haly otevírají pro první dav návštěvníků. Necelou hodinu poté nastupují v roli předkapely uherskohradišští Free Fall. Asi čtyřiceti minutový set se skládá spíše z písniček volnějšího či pomalého tempa, což není na rozehřátí publika zrovna nejšťastnější. V písních vyniká především výrazný hlas Sabiny Francové. Až poslední kousky včetně klipovky Reality jsou ráznějšího typu. Pro mladou kapelu, která přijela představit své poslední album Protínám, je vystoupení před Within Temptation určitě skvělou příležitostí dát o sobě světu víc vědět a přilákat nové fanoušky. A tuto šanci tento večer rozhodně nepromarňují.

Within Temptation na scénu!

Následuje půlhodinová přestavba stage pro Within Temptation. Vše probíhá za bílou oponou s artworkem alba. Dav je netrpělivý. O tři čtvrtě na devět opona padá a odhaluje vkusně sestavené podium s vyvýšenými klávesami a bicími a také velkoplošnou obrazovku, na které svítí nápis Hydra. Muzikanti nastupují na svá místa a ozývají se první tóny skladby Let Us Burn. Poté už nastupuje také okouzlující Sharon den Adel v bílém kabátku. Asi mi dáte za pravdu, když řeknu, že s přibývajícím věkem vypadá tato matka tří dětí stále lépe. Při slovech „Let us burn!“ v refrénu šlehají na obrazovce, a dokonce i před podiem, ohnivé plameny.

Hned po první vlně potlesku a děkování se Within Temptation vrhají na další hitovku z nového alba – Paradise (What About Us?) s Tarjou Turunen, která byla přítomna hlasově pouze z playbacku a vizuálně pouze na obrazovce. Zdá se, že kapela písněmi z nového alba opravdu nešetří, když po starší populární Faster přichází Silver Moonlight a Edge of the World. Taktéž „grunts“ Roberta Westerholta (který se opět neúčastní turné kvůli péči o děti) v první jmenované písni se ozývají z playbacku.

Mezi jednotlivými songy až na pár vět o svém padajícím korzetu, Sharon moc neřeční a snaží se spíše rozproudit publikum. Delší přestávku po první části setu vyplňuje krátký doprovodný film Mother Maiden. Fanoušci se dočkají i největších hitů z Hydry – pecky Dangerous, která opravdu rozproudila atmosféru, a poněkud neobvyklé And We Run s rapperem Xzibitem. Po dalším krátkém filmu se set zaplňuje i staršími Stand My Ground, Ice Queen či Jillian (I'd Give My Heart), na které odezva diváků také nenechá dlouho čekat. Po odchodu kapely ze stage žádá publikum o přídavek.

Zaznívají tedy další čtyři skladby. Mezi nimi i cover Summertime Sadness od Lany del Rey. Musím uznat, že v energickém podání Within Temptation mě opravdu bavila. Na úplný konec dochází na klasiku Mother Earth s Sharoniným úvodním tancem. Po skončení se Within Temptation fotí s publikem a loučí se.

Příliš chladné publikum

Myslím, že jít na koncert této kapely znamená jít na nabitou show, jak se skvělými muzikanty a úžasnou zpěvačkou, tak i vizuální s velkoplošnou obrazovkou či ohni. Zbytek atmosféry dotvářejí přítomní fanoušci. Bohužel nevím, jestli se to ve vyprodané Inchebě povedlo. Čekala jsem od fanoušků trochu víc. Odezva na Sharonino hecování bylo poněkud slabé a ospalé. Někteří přede mnou jen postávali a reagovali až při určitých písních, zejména těch nových. Možná to bude tím, že WT si díky svému novému stylu získali mnoho příznivců, které předešlá tvorba nezajímá či nebaví. Já si ale užila oboje. Šrámem celé show byly nejspíše songy s hosty, jejichž vokály byly pouštěny z playbacku. Škoda, že se na turné z nějakého důvodu nepodařilo sehnat alespoň jednoho. Přidalo by to na atraktivitě celé show. Klidně to mohl být Piotr Rogucki, který hostoval den předtím ve Varšavě. Bez hostů se ale u písně s Howardem Jones, Xzibitem či Keithem Caputem dá playback pochopit. Avšak Tarjiny pasáže v Paradise by Sharon určitě s přehledem zvládla sama.

Co se týče zvuku, tak jsem už při vycházení z haly zaslechla protichůdné názory. Bohužel tady nemohu moc soudit. Na tento koncert jsem použila hifi špunty, se kterými se mi zvukové hladiny krásně vyrovnaly, takže jsem slyšela vše velmi dobře.

Je zřejmé, že Within Temptation se v hudebním světě stali pojmem – a to právem. Nejnovější album slávu ještě umocnilo a potvrdilo. Kapele rozhodně tento nový styl dost sluší, ale doufám, že už nadobro nezapomenou a nezanevřou na své kořeny.

Autorem článku je Jana Vítková

18. 3. 2014
3098